Święta Wojna

Produkt niedostępny

Opis

Nowa książka jednego z najważniejszych polskich dokumentalistów. W ciągu ostatnich pięciu lat Wojciech Wilczyk fotografował kibicowskie graffiti w Krakowie, na Górnym Śląsku i w Łodzi, czyli tam, gdzie dochodzi do największych tarć między zwolennikami rywalizujących drużyn piłkarskich. 391 kolorowych fotografii to coś więcej niż dokumentacja zjawiska społecznego, które wielu chciałoby uznać za wąską, a więc niewartą uwagi, subkulturę. W obiektywie Wojciecha Wilczyka kibicowskie graffiti zmieniają się w pytanie o kondycję i stan świadomości całego społeczeństwa, tak łatwo dającego przyzwolenie na agresję, ksenofobię i rasizm. Prostackie napisy i rozbudowane graficznie murale tworzone przez kibiców, w których narodowa duma i rycerskość mieszają się z antysemityzmem i nawoływaniem do przemocy, każą na nowo zastanowić się nie tylko nad wykluczeniem społecznym całych grup ludności, ale też nad wartościami, na jakich ufundowana została polska polityka historyczna ostatniego ćwierćwiecza.

W książce zamieszczono teksty prof. Joanny Tokarskiej-Bakir oraz dr Anny Zawadzkiej, które  stanowią antropologiczno-kulturowy komentarz do projektu i interpretują go jako swoistą wiwisekcję aktualnej kondycji polskiego społeczeństwa. Esej Adama Mazura pozwala natomiast umiejscowić Świętą Wojnę na tle całej twórczości Wojciecha Wilczyka.

Książka, wydana wspólnie z galerią Atlas Sztuki, towarzyszy wystawie pod tym samym tytułem, która była pokazywana w łódzkiej galerii w dniach od 5 grudnia 2014 roku do 16 stycznia 2015 roku. Jej następne prezentacje odbyły się w 2015 roku w BWA w Olsztynie, galerii Labirynt w Lublinie oraz w BWA w Tarnowie.

O autorze

Wojciech Wilczyk

Wojciech Wilczyk. Urodził się w 1961 roku. Jest fotografem, krytykiem sztuki, kuratorem, poetą i eseistą. Jego twórczość obejmuje przede wszystkim duże cykle dokumentalne, m.in. Kalwaria 1995–2004 poświęcony uczestnikom ceremonii religijnych w Kalwarii Zebrzydowskiej, a także kilka projektów dokumentujących rozpad architektury industrialnej na Śląsku (Z wysokości, 2001; Czarno-Biały Śląsk, 2004;  Postindustrial, 2003–2006). Do jego najważniejszych prac należy cykl Niewinne oko nie istnieje 2007–2009, w którym zdokumentował on aktualny stan wszystkich istniejących jeszcze w Polsce synagog i żydowskich domów modlitwy, które nie są już dziś miejscami kultu religijnego. Prace Wojciecha Wilczyka najczęściej mają charakter studium antropologiczno-socjologicznego, w bezkompromisowy sposób podejmują ważkie problemy społeczne i egzystencjalne. Przez wielu krytyków jest uważany za najważniejszego obecnie polskiego dokumentalistę.

O książce

Wydanie I

  • Rodzaj okładki: Okładka
  • Wymiary: 295 mm × 255 mm
  • Liczba stron: 240
  • ISBN: 978-83-62376-73-5
  • Cena okładkowa: 69,00 zł
  • Data publikacji: 5 grudnia 2014

Inne tego autora:

    W internecie zawsze taniej

    Obowiązuje do odwołania
    Na naszej stronie ceny są zawsze promocyjne, książki wysyłamy natychmiast, pieczołowicie zapakowane, a przy zamówieniach powyżej 150 zł – dostawa jest darmowa!

Inne z kategorii

Fotografia

Jeśli interesuję cię ten tytuł, to zerknij jeszcze na podobne z tej samej kategorii

Z pewnych powodów musimy poinformować o tym, że nasza strona używa plików cookies „zgodnie z polityką prywatności”, oraz że „korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki”. Może to kogoś zainteresuje.