Uczyć się od Las Vegas
  • Tytuł oryginału: Learning from Las Vegas
  • Tłumaczenie: Anna Porębska
  • Data premiery: 11 marca 2013
  • Rodzaj okładki: twarda
  • Wymiary: 164 mm × 239 mm
  • Liczba stron: 232
  • ISBN: 978836237622-3
  • Cena okładkowa: 79,00 zł
  • The Strip w Las Vegas, 1969
  • Szyld kasyna Caesars Palace, Las Vegas, 1969

Uczyć się od Las Vegas. Zapomniana symbolika formy architektonicznej

Jedna z najważniejszych książek o architekturze. Ognista polemika z Le Corbusierem. Przyglądając się Las Vegas, miastu blichtru, parkingów i szyldów, autorzy budują teorię architektury „zwyczajnej i brzydkiej” – a zarazem żywiołowej i pełnej wyobraźni. Dogłębna analiza zabudowy tego miasta stanowi punkt wyjścia do rozważań nad niesłusznie zdaniem autorów zapomnianą symboliką formy architektonicznej. Venturi, Scott Brown i Izenour dokonują żarliwej dekonstrukcji myśli modernistycznej, przywoływanej przede wszystkim w postaci książki W stronę architektury Le Corbusiera. Tropiąc sprzeczności i pułapki późnego modernizmu, autorzy opowiadają się za nową architektoniczną wrażliwością, nieskażoną protekcjonalizmem, otwartą na popularne gusta.

Polska wersja Uczyć się od Las Vegas, oddając wiernie treść drugiego amerykańskiego wydania, różni się od niego formą graficzną. Uznaliśmy, że w trosce o klarowność przekazu warto nawiązać do pierwszego, ekskluzywnego wydania książki i jak najwięcej zdjęć wydrukować w kolorze. Zmieniliśmy też nieco kolejność ilustracji i przerysowaliśmy niektóre diagramy. W ciągu czterdziestu lat, jakie upłynęły od wydania Uczyć się od Las Vegas, poglądy autorów rozwijały się i ewoluowały, czemu dawali wyraz w rozlicznych publikacjach. Ze względu na brak polskich wersji większości tekstów zawartych w bibliografii, która została dołączona do drugiego wydania, nie zdecydowaliśmy się na jej przedruk. Jest ona dostępna na stronie www.venturiscottbrown.org, gdzie można także znaleźć listę projektów Denise Scott Brown i Roberta Venturiego.

Niewiele jest książek o architekturze, które nie roszcząc sobie praw do wkraczania na pole dziedzin pokrewnych, spotkałyby się z podobnym odzewem i w podobnym stopniu je uzupełniały. Trudno czytać dziś Baudrillarda, Eco, de Saussure’a i Virillio, Derridę, Deleuze’a, McLuhana i Foucaulta, mówić o nie-miejscach (Augé), społeczeństwie spektaklu (Debord), makdonaldyzacji przestrzeni (Ritzer), wolności i kontroli (Bauman) czy nowym flaneryzmie i przemyśle czasu wolnego bez choćby jednego cytatu z Uczyć się od Las Vegas. Tym bardziej że spomiędzy stron wyłania się portret frenetycznego pierwowzoru jednej z najbardziej fascynujących metafor współczesności – tematycznego parku rozrywkiZ posłowia Anny Porębskiej

Błyskotliwy dokument swoich czasów. Dzieło, które umiejętnie i twórczo wykorzystuje historię. Rzadkość. „Journal of the Society of Architectural Historians”

Fachowo uargumentowana, zmyślnie polemiczna, przewrotnie błyskotliwa książka. „The Yale Review”

Robert Venturi – urodził się w 1925 roku. Architekt. Studiował na Princeton University. Współzałożyciel pracowni architektonicznych Venturi & Short (1960), Venturi & Rauch (1964), Venturi, Rauch & Scott Brown (1980), Venturi, Scott Brown & Ass. (1989). Uhonorowany w 1991 roku nagrodą Pritzkera. Autor Complexity and Contradiction in Architecture (1966). Uznawany jest za jednego z najważniejszych architektów i teoretyków architektury XX wieku.

Denise Scott Brown – urodziła się w 1931 roku. Architektka i urbanistka. Studiowała architekturę na University of Witwatersrand, Johannesburg i Architectural Association School of Architecture w Londynie oraz urbanistykę na University of Pennsylvania w Filadelfii. Od 1969 roku jest wspólniczką Venturiego. Jej pierwszy mąż Robert Scott Brown zginął w wypadku samochodowym w 1959 roku. To jego pamięci dedykowana jest ta książka.

Steven Izenour (1940–2001) – architekt. Studiował na University of Pennsylvania w Filadelfii i Yale University w New Haven. Oprócz Venturiego i Scott Brown, współpracował również z Charlesem Moore’em.